Home / Richt je kot in / Koelkast Gammon

Koelkast Gammon

Left
koelkast Gammon
koelkast Gammon
koelkast Gammon
Right
Bestel BESTELLEN vanaf € 10,99
OP VOORRAAD
Transportkosten
België: € 6,00 (bedragen < € 100)
Nederland: € 10,00 (bedragen < € 125)
Bestellen
Omschrijving:

U kunt het spelen op de motorkap van de wagen, op de koelkast,... . Dit magnetisch bord kunt u bevestigen op alle metalen oppervlaktes.

Dit spel heeft een enorm succes bij iedereen daar het enorm mooi is qua design, handig mee te nemen, origineel en goedkoop !

 

Extra info:

Algemeen
Backgammon is een bordspel dat wordt gespeeld door 2 spelers. Het bord waarop gespeeld wordt bestaat uit 24 driehoeken. Deze driehoeken heten punten. Deze punten zijn verdeeld in 4 kwadranten, met ieder 6 punten. Deze kwadranten worden aangeduid met de engelse termen: Home board, Outer board en het home board en outer board van je tegenstander. Tussen het home board en outerboard zit een rand die wordt aangeduid met de bar. De punten zijn genummerd van 1 t/m 24, beginnend in het home board van de speler. Punt 1 van speler A is dus gelijk aan punt 24 van speler B. Bij het begin van het spel heeft iedere speler 15 schijven op het bord, 2 schijven op punt 24, 5 schijven op punt 13, 3 op punt 8, en 5 op punt 6

Doel van het spel
Het doel van het spel is om al jouw schijven eerder van het bord af te krijgen dan je tegenstander. Eerst moet je echter al jouw schijven in jouw home board krijgen, daarna mag je ze pas van het bord afspelen.

Het bewegen van de stenen
Beide spelers mogen om beurten de dobbelstenen gooien. Na het gooien van de dobbelstenen mag een speler zijn schijven evenveel punten verplaatsen als de ogen op de dobbelstenen die hij/zij gegooid heeft, uiteraard alleen in de richting die Figuur 2 aangeeft. Dit verplaatsen is gebonden aan de volgende regels:

  • Een schijf mag alleen naar een open punt verplaatst worden, dit wil zeggen een punt waar minder dan 2 schijven van de tegenstander staan.
  • De ogen op de twee dobbelstenen zijn twee onafhankelijke verschuivingen. Als een speler bijvoorbeeld 2 en 4 gooit, mag hij of zij weliswaar 1 schijf 6 punten opschuiven, maar alleen als één van de twee tussenpunten (2 of 4 punten van zijn startpositie) vrij is.
  • Als een speler dubbel gooit, mag hij of zij twee keer het aantal zetten doen dat wordt aangegeven door de dobbelstenen. Als een speler dus dubbel drie gooit, staan hem vier drieën tot zijn beschikking.
  • Een speler is verplicht beide dobbelstenen te gebruiken, als dit volgens de regels van het spel mogelijk is. Kan maar één van de stenen gebruikt worden, dan is dit verplicht. Kunnen beide stenen gebruikt worden, maar niet allebei tegelijk, dan moet de speler het hoogste aantal ogen gebruiken. Als de speler dubbel heeft gegooid, moet hij zoveel mogelijk van de vier getallen gebruiken als mogelijk is.

Slaan en het inbrengen van stenen
Als een speler zijn schijf plaatst op een punt waar precies 1 schijf van de tegenstander staat, dan wordt deze schijf van het bord genomen en op de bar geplaatst. Dit heet slaan.
Als een speler schijven op de bar heeft, is hij verplicht deze eerst in het spel te brengen voordat hij een andere zet mag doen. Dit gebeurt door de schijf op een open punt te plaatsen in het home board van de tegenstander, overeenkomend met het aantal ogen van één van de gegooide dobbelstenen. Als er geen vrij punt is dat met de gegooide ogen van 1 van beide dobbelstenen bereikt kan worden, gaat de beurt voorbij. Als er na het inbrengen van de schijven nog dobbelstenen over zijn, kunnen deze nog gewoon gebruikt worden.

Afspelen
Als alle schijven van een speler in zijn home board staan, mag hij afspelen. Dit gebeurt door een schijf die overeenkomt met de gegooide ogen van het bord te halen. Dus het gooien van een 5 geeft de speler het recht om een schijf van punt 5 van het bord te halen. Als er geen schijf op deze positie aanwezig is, dan is de speler verplicht om een zet te doen vanaf een punt op een hogere positie. Als er geen schijven meer op hogere posities staan, dan mag een schijf verwijderd worden van de hoogste positie waar nog wel een schijf op staat.
Als er tijdens het uitspelen een schijf geslagen wordt, moet de speler deze schijf eerst weer terug zien te krijgen in zijn home board, voordat er verder gegaan mag worden met het afspelen.

Doubleren
Op de bar ligt ook nog een dubbelsteen. Dit is een dobbelsteen met op de 6 zijdes de getallen 1, 2, 4, 8, 16, 32 en 64. In het begin ligt het getal 1 boven, en ligt deze steen in het midden van de bar. Dit betekent dat beide spelers mogen doubleren. Dit mag alleen aan het begin van je beurt, voordat je gegooid hebt. Als je doubleert, mag je tegenstander kiezen of hij dit doublet accepteert of afwijst. Als hij het afwijst heb je direct gewonnen. Als je tegenstander dit doublet accepteert, wordt de dubbelsteen aan zijn kant van de bar neergelegd, en wordt de 2 bovengedraaid.
Daarna mag alleen de speler aan wiens kant de dubbelsteen ligt doubleren. Na elk succesvol doublet wordt de waarde op de steen verdubbeld, en wordt de dubbelsteen bij de andere speler gelegd.

Gammons en Backgammons
De eerste speler die al zijn schijven heeft afgespeeld heeft gewonnen, en krijgt het aantal punten op de dubbelsteen. Als de verliezer niet een schijf heeft af kunnen spelen, dan heet dit een gammon en krijgt de winnaar 2x het aantal punten op de dubbelsteen. Als de verliezer bovendien niet een schijf in zijn home board heeft gekregen, dan heet dit een backgammon en krijgt de winnaar drie keer de waarde van de dubbelsteen.

De Jacoby regel
Er zijn bij backgammon een aantal optionele regels, waarvan we bij GameSquare alleen de Jacoby regel ingevoerd hebben. Deze regel zegt dat gammons en backgammons maar voor 1 punt tellen als geen van beide spelers een doublet heeft aangeboden gedurende het spel. Deze regel voorkomt dat spelers een doublet uitstellen om door te kunnen spelen voor een gammon.

Uw commentaar:
Zelf een review schrijven
/
* *
*
*
*
versturen
versturen
Er werden nog geen reviews geplaatst.
Gerelateerde producten